Ondersteuning
Op de Toverberg denken wij vanuit de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de leerlingen. We houden rekening met kinderen die meer leerstof aankunnen en kinderen voor wie de basisstof te veel gevraagd is. Wij werken daarom in de groepen met een basisinstructie, een verkorte en een verlengde instructie. Een enkele keer kan het nodig zijn dat een kind zich op een eigen individuele leerlijn verder ontwikkelt.
Wij volgen alle kinderen nauwgezet op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Wij richten ons hiermee niet alleen op basisvaardigheden (lezen, spellen en rekenen), maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we onze lesmethodes, methodetoetsen, observaties, Kanjertraining, bij de kleuters BOSOS en daarnaast het Cito Leerling in Beeld-volgsysteem.
Soms signaleren de leerkracht en/of de ouder(s)/verzorger(s) dat de ontwikkeling van een leerling niet naar verwachting verloopt. In overleg met ouder(s)/ verzorger(s) wordt dan een afspraak met de intern begeleider ingepland.
Alle leerlingen worden een aantal keer per jaar besproken in de groepsbespreking tussen leerkracht en coördinator Onderwijs & Kwaliteit. Hierbij wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling besproken, alsmede de cognitieve ontwikkeling. Op deze wijze waarborgen wij het vroeg signaleren van leerlingen die extra ondersteuning kunnen gebruiken.
Het schoolondersteuningsprofiel (link
schoolondersteuningsprofiel) beschrijft welke ondersteuning wij kinderen kunnen bieden die op onze school worden toegelaten. Hierin geven wij ook aan wat onze grenzen zijn en voor welke kinderen wij wel en niet een passende plek op onze school kunnen bieden.