Onderwijs


Ons kindcentrum beschikt over een gezamenlijke pedagogische missie en visie. Onze missie is

"De plek die mij gelukkig maakt en waar ik mijzelf kan zijn,
want dat haalt het beste in mij naar boven."

Onze pedagogische visie is verwoord in de Toverberg. Binnen het onderwijs hebben wij een aanvulling op de visie (cursieve deel).

T (toekomst)
We werken samen aan de wereld van morgen. Samen opgroeien, lerend spelen en spelend leren. In Kindcentrum Toverberg is iedereen trots op weg naar zijn eigen stip op de horizon.

Wij zijn van betekenis in het leren van kinderen door de manier waarop wij het onderwijs op de Toverberg hebben ingericht. Als team sturen wij met positieve impact aan op het leren in kennis, vaardigheden en houding. Door coöperatief samen te werken dragen wij bij aan de ontwikkeling van onze kinderen; de toekomst van onze maatschappij!   
 
O (ontmoeten)
"Jij en ik" staan centraal. We "verbinden met onszelf de ander en op inhoud". Dit doen we door open en nieuwsgierig naar onszelf en de ander te kijken. In gesprek te gaan met elkaar over wat ons bindt en waarin we verschillen.

We zorgen dat kinderen, ouders en team zich betrokken voelen en verantwoordelijkheid (leren) nemen voor elkaar, de omgeving en zichzelf. Samen leren, samenwerken en samen spelen is voor iedereen fijn en leerzaam. Wij werken daarom veel groepsdoorbrekend en ontplooien veel gezamenlijke activiteiten. We begroeten elkaar dagelijks en zijn blij dat eenieder er is!
 
V (veilig)
We kijken goed naar de kinderen, passen ons gedrag op hen aan en reageren op signalen. We zorgen voor een positieve sfeer en gezonde omgeving. Ook bieden we een duidelijke structuur en scheppen we verwachtingen.

Wij staan voor een veilige school, waar respect voor elkaar en je veilig voelen belangrijke waarden zijn. Wanneer het welbevinden op orde is, komt een kind pas tot leren. We spreken dezelfde Kanjer-taal en hanteren gezamenlijke regels en routines. We durven hulp te vragen, aan te bieden en te ontvangen. Ook hebben wij oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, waarbij aandacht is voor zowel het individu alsook voor de groep.
 
E (eenheid)
Een goede communicatie over en weer vinden we belangrijk. Zo kunnen ouders, kinderen, medewerkers en samenwerkingspartners elkaar aanvullen en versterken. Op een coöperatieve manier samen leren waarbij er meer interactie is krijgt een steeds grotere rol.

In school wordt eenheid gestimuleerd tijdens het groepsdoorbrekend werken en samenwerkingsopdrachten met verschillende groepen. We staan open voor andere ideeën en leren samen, met en van elkaar. Door de open structuur van ons gebouw is samenwerken met elkaar een voorwaarde om het onderwijs succesvol te laten zijn. Dit vraagt continu afstemmen wat je zelf nodig hebt, wat de ander nodig heeft en hoe dit past in het grotere geheel. Zo zijn we een eenheid!
 
R (reflectie)
We kijken naar ons eigen gedrag en het gedrag van de ander. We stellen hierover vragen, delen emoties en luisteren naar elkaar. Samen maken we duidelijk wat we van elkaar verwachten. Zo ontstaat respect en vertrouwen.

Wij stimuleren de kinderen een spiegel voor te houden om na te denken over hoe je werkt, welke keuzes je maakt, welke vaardigheden je kan ontwikkelen, wat je doelen zijn en wat ervoor nodig is om doelen te behalen. Hierbij spelen wij in op de ontwikkeling van de kinderen, sluiten aan op de belevingswereld en stemmen af op behoeften en wensen.  
 
B (betrouwbaar)
"Zeggen wat je doet en doen wat je zegt." Daarbij zijn we eerlijk en transparant. 

Elk kind heeft recht op goed georganiseerd onderwijs én inhoudelijk sterk onderwijs. Onze teamleden zijn daarom positief, professioneel, gemotiveerd, nieuwsgierig en betrokken. Zij willen samenwerken met hun omgeving en staan open voor feedback om zo te versterken wat goed is en te verbeteren wat nodig is. De leerlingen en ondersteuners doen ertoe en maken het verschil.
 
E (eigenaarschap)
We stimuleren kinderen zelf keuzes te maken en doelen te stellen. Ze zijn zelf eigenaar van hun ontwikkeling. We geven ze vertrouwen, bieden kans en ruimte voor ontwikkeling. Ieder is verantwoordelijk voor zichzelf. Samen zijn we verantwoordelijk voor onze omgeving.

Wij hebben vertrouwen in de innerlijke motivatie van kinderen komt te willen leren. Wij geloven dat kinderen zich ontwikkelen en met hulp richting kunnen geven aan het leerproces. Kinderen moeten binnen kaders ruimte krijgen om eigen keuzes te leren maken waardoor het zelfvertrouwen kan groeien. We benutten de eigen inbreng van kinderen en leren ze in toenemende mate verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces te nemen. De openheid van onze leeromgeving biedt veel kansen, letterlijk en figuurlijk de ruimte om te kunnen differentiëren (in niveau en werkplek), samen kijken naar leerlingen in de gedeelde ruimtes (twee ogen zien meer dan één) en ieders talenten optimaal inzetten (groepsdoorbrekend en vakoverstijgend). De leerkracht heeft naast een leidende en aanbiedende rol ook een begeleidende rol om kinderen zelfstandig te leren nadenken. Als team voelen we ons betrokken bij de kinderen. Wij hechten waarde aan de inbreng van ouders en nemen die serieus. We gebruiken graag de kennis van ouders over hun kind om ons handelen te optimaliseren.  
 
R (respect)
Elk kind ontwikkelt zich anders en mag zijn wie hij is. Iedereen is welkom. We gaan op en open manier het gesprek met elkaar aan over normen en waarden, elkaars grenzen en geven het goede voorbeeld.

Wij nemen iedereen serieus. Respect is belangrijk voor de manier waarop we in de wereld staan. We waarderen elkaar en omarmen verschillen. Door objectief te kijken en te luisteren en door vragen te stellen leren we normen en waarden en leren we grenzen aan te geven en ze te accepteren. We spreken elkaar aan op een manier waarop we zelf ook aangesproken willen worden.  
 
G (groei)
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Wij bieden hun actief en bewust uitdaging zodat ze zich spelenderwijs ontplooien. Spelen is ontdekken, ontdekken is leren en leren is ontwikkelen. Daarin zet ieder kind zijn eigen stappen, in zijn eigen tempo. Groei en ontwikkeling duurt een leven lang en is overal. Wij werken samen zodat de ontwikkeling van een kind vloeiend doorloopt vind ie verschillende werelden. Zo'n toekomstbeeld vraagt om samenwerking van kinderopvang en onderwijs, volgens één en dezelfde pedagogische visie.

Met de nieuw gedeelde missie en visie is een start gemaakt met het kindcentrum. De ambitie is om de komende schooljaren samen te ontwikkelen en verdere afstemming en betrokkenheid binnen een doorgaande lijn van 0-12 jaar te bewerkstelligen. Voorbeelden hiervan zijn het afstemmen van inhoudelijke thema's, pedagogisch-didactische werkwijzen, cultuureducatie, motorische ontwikkeling, doorgaande lijn met betrekking tot zorg, beleid voor uitwisseling van informatie (AVG-proof), doorgaande lijn in ontvangstbeleid, welke informatie verstrekt wordt, ouderbetrokkenheid en dergelijke.

Wij bieden onderwijs aan in een uitdagende leeromgeving, waarbinnen kinderen ruimte krijgen om spelenderwijs, ontdekken en onderzoeken te leren. Kinderen zijn meer gemotiveerd om te leren en zijn eigenaar van hun eigen leerproces. Dit geeft zelfvertrouwen op weg naar hun zelfstandigheid. Wij bieden ruimte en groeien in persoonlijkheid en zelfkennis, kennis en vaardigheden en sociale vaardigheden en gedrag, waarbij iedereen zich kan ontplooien op zijn of haar eigen niveau. Hulp vragen, bieden en ontvangen geeft veerkracht en helpt om te leren met vallen opstaan. Wij bieden uitdaging en gaan creatief met talenten om. We leren kinderen dat ze niet overal goed in hoeven te zijn, maar ieder beschikt over een talent!