Meer- en hoogbegaafdheid
Op de Toverberg hebben we oog voor kinderen die om extra uitdaging vragen. Om ook voor deze kinderen tot een goed onderwijsaanbod te komen, brengen we de leerbehoefte in kaart m.b.v. SiDi. Eén keer per jaar vullen de leerkrachten de SiDi signaleringslijst voor hun groep in. Wanneer er een signalering uitkomt, wordt er samen met ouders een dossier aangelegd d.m.v. het invullen van verdere SiDi lijsten en gesprekken.
Levelwerk
Wanneer alles erop wijst dat er extra uitdaging geboden moet worden bieden we de leerling levelwerk aan. Door het "gewone klassenwerk" te compacten, ontstaat tijd om aan levelwerk te werken. Hierbij wordt naar elk kind individueel gekeken. We willen kinderen op deze manier leren om uitdagingen aan te pakken, niet te snel op te geven, samen te werken en hulp te vragen als dit nodig is. We leren ze als het ware te "leren". Het doorlopen van de leerkuil is daarbij van essentieel belang om te leren leren.
Jonge kind
Ook bij het jonge kind kijken we goed mee. Als we een grote ontwikkelingsvoorsprong zien bij taal- en/of rekenontwikkeling, hoger denkvermogen en inzet mogen ze 1x per week meedoen bij de sleutelclub. Daar wordt gestart met een sleutelvraag waarna er extra uitdagende opdrachten worden gegeven. Ook hierbij worden spelenderwijs de vaardigheden en mindset aangeleerd om op de juiste manier te leren en niet op te geven.